Pages

22.11.10

Lemahkah Kerajaan Kita?

Semenjak kekalahan kerajaan Barisan Nasional pada Mac 2008, banyak isu-isu yang berjaya dimainkan oleh gabungan baru parti pembangkang - Pakatan Rakyat. Isu-isu ini tidak remeh dan tidak dipandang enteng oleh kerajaan persekutuan jika kamu menitip dengan teliti akhbar selama ini.

Misalnya isu kehilangan enjin jet yang menggoncang Datuk Zahid Hamidi di kementerian pertahanan, isu pembunuhan wanita Monggolia - Altantuya Sharibu yang berjaya menarik minat Datuk Seri Najib sehingga bersumpah di Guar Perahu.

Isu nasional lain yang turut dicanangkan ialah isu APCO dan hubungan Malaysia dengan sekutu Amerika - Israel.

Banyak lagi isu yang dilihat membuka mata kerajaan Barisan Nasional untuk mengambil langkah defensif dari terus dipukul Pakatan Rakyat.

Jika sebelum tsunami politik ini terjadi, kerajaan melihat gesaan dan provokasi pembangkang bagaikan kanak-kanak yang tidak berakal sekadar emosi di tepi kedai mainan. Kini semuanya berubah. Kerajaan terus bersungguh-sungguh mengambil inisiatif mematahkan cubaan parti-parti pembangkang ini.

Penyatupaduan ketiga-tiga parti pembangkang utama di Malaysia (PKR, PAS, DAP) berjaya merencatkan lagi usaha kerajaan dalam melaksanakan dasar-dasar yang ditetapkan pemimpin terdahulu.

Lemah sangatkah kerajaan sekarang?

Mulai perenggan ini, apabila aku bercakap mengenai kerajaan, aku merujuknya kepada kerajaan persekutuan yang dipimpin oleh Barisan Nasional.

Kesilapan terbesar kerajaan sekarang ialah tidak berjaya berkongsi hujah yang mapan dan rasional kepada rakyat. Komunikasi antara rakyat dan pihak kerajaan terhad kepada media-media elektronik dan cetak yang melata.

Dari segi perhubungan komunikasi dan penyampaian maklumat, aku katakan GAGAL.

Blog-blog dan media internet tidak digerakkan dengan efisyen. Berbalik kepada artikel aku yang sebelum ini jika kamu masih gagal memahami.

Penggunaan media internet penting kerana ianya daripada suara rakyat bawahan yang pemikiran mereka sama taraf dengan rakyat lain. Jadi logik akalnya lebih relevan untuk dikongsi berbanding dengan angka-angka billion yang memeningkan kepala rakyat bawahan padahal masih hidup di takuk lama.

Bukan aku nak cakap hidup sendiri tak bertambah baik ialah salah kerajaan. Memang baliknya kepada diri dan kesungguhan seseorang untuk berubah. Apa aku nak ceritakan dari segi kemudahan prasarana dan perkara yang diluar kawalan rakyat.

Contohnya, satu keluarga yang berisi rumah RM 2000. Menyara anak seramai dua orang. Bantuan bagaimana boleh disalurkan oleh kerajaan untuk orang macam ini?

Memang tak cukup untuk satu isi rumah berpendapatan RM 2000. Pembahagian utiliti, makanan, pengangkutan, duit poket dan lain-lain akan meruncingkan keadaan.

Maka melarat pula kepada isu sosial dan jenayah.

Bersambung...

No comments: